Вести
- МСУБ водич - мобилна апликација
- Музеј је поново отворен
- Затварање музеја до 22. марта
- Промена радног времена
МСУБ Обавештења
Пратите нас...

Радно време
Искуство у гужви – ретроспективна изложба Горанке Матић
Изложбе | 15.03.2021
Искуство у гужви – ретроспективна изложба Горанке Матић
Музеј савремене уметности Београд, 3, 4. и 5. ниво
24. март – 24. мај 2021. године
Кустос изложбе: Уна Поповић, виши кустос МСУБ
Музеј савремене уметности Београд има част давас позове на ретроспективну изложбу фотографкиње Горанке Матић, под називом Искуство у гужви. Горанка Матић присутна је на уметничкој и фотографској сцени већ 40 година. Од самих почетака, осамдесетих година прошлог века, њен рад паралелно се одвијао у доменима новинске, репортажне и уметничке фотографије. Двострукост и диференцираност унутар њеног професионалног ангажмана – као, с једне стране, новинског хроничара музичких и ликовних а касније и политичких догађаја и, са друге, посвећеног уметничког фотографа, допринеле су комплексном ауторском опусу који се најпримереније може сагледати кроз призму жанровских подела. Иако су се теме и жанрови разликовали у зависности од ангажмана али и природе интересовања, то није утицало на креативну позицију Матићеве већ, управо супротно, на уједначавање визуелног и семантичког приступа, који се огледа пре свега у једнако јасној ауторској концентрисаности како на људе тако и на догађаје и ситуације. Отуд и назив ове ретроспективне изложбе – Искуство у гужви, чија је намера управо да се непретенциозно, помало и поетично, именује процес рада Матићеве. До њеног професионалног ангажмана као фотографа дошло је спонтано, а све је пратила и велика доза личне знатижеље и храбрости, па и склоност ка одређеној врсти активизма, жеља да се при важним културним и друштвеним дешавањима делује не само као фотограф на задатку и посматрач већ као активни учесник. Фотографисање унутар гужве актуелног тренутка, било да се ради о рок концертима осамдесетих или политичким протестима деведесетих, оспособило је Матићеву да на аутентичан начин пренесе драматику догађаја и психологију појединца, али и да истовремено поетику прилагоди тада савременим кретањима у фотографији и уметности.
Изложба Искуство у гужви, коју чини више стотина фотографија и материјала друге врсте (архива, документација, фото-есеји), није структурирана хронолошки већ према тематским целинама које су се код ауторке издвојиле као доминантне. То су: 1) прве ауторске изложбе и радови реализовани у медију фотографије, 2) фотографије рок концерата и протагониста Новог таласа заједно са актерима ликовне сцене настале осамдесетих година у чијем је средишту био Студентски културни центар (рок фотографија, начин живота актера рок и уметничке сцене, дизајн омота музичких албума), 3) портрети (уметници, редитељи, писци, политичари и др.), 4) 10 година против (фотографије са политичких скупова, манифестација и протеста у Београду 1990–2000), 5) уметнички пројекти (интимни аутопортрети, пројекти Моравице, Матрилинеарно огледало, Меморабилије, Портрети са пријатељицама, Ожиљци, ауторски пројекат и део раније реализоване изложбе Тихо тече Сутјеска).
Горанка Матић својеврсна је хроничарка збивања на уметничкој, културној, друштвеној и политичкој сцени ове земље, чији се опус, презентован овако у целини, може независно од ауторства третирати и као проблемска изложба која омогућује увид у друштвене и културне околности некадашње државе Југославије, Србије и Београда, од почетка осамдесетих година па до почетка двехиљадитих. Изложба Искуство у гужви посредно тежи да укаже и на динамичне и многоструке позиције и улоге медија фотографије.
Биографија:
Горанка Матић рођена је 1949. године у Марибору (Словенија). Завршила је студије историје уметности на Филозофском факултету у Београду. Од 1971. године била је стални сарадник Студентског културног центра као једна од уредница ликовног програма и кустос галерије „Срећна нова уметност”. Од 1978. до 1980. водила је „Галерију 45”на Новом Београду. Фотографијом се активно бави од 1980. године. Професионалнукаријеру започела је у часопису Џубокс, затим Старту, Свијету... Њене фотографије излазиле су у готово свим водећим часописима бивше Југославије (Дуга, Политика, Омладинске новине, Беорама, Ритам, Либератион, Полет, Nеw) Moment, Дело...). Била је уредница фотографије у недељникуВреме (1990–2006), у дневном листу Политика (2006–2010) и на Радио-телевизији Србије (2011–2015).
Током осамдесетих година, најзначајнији је њен рад у области рок фотографије, нарочито у оквиру неформалног покрета названог Нови талас. Тада настају неки од култних омота плоча водећих музичара тог периода (Идоли, У шкрипцу, Бајага и инструктори, Ђорђе Балашевић и др). Поред тога, њен фотографски опус садржи и портрете уметника, писаца, редитеља, глумаца (људи са уметничке и културне сцене), али и политичара, снимљених за изборне и разне друге врсте кампања. Ауторка је бројних фотографија са друштвено-политичким темама насталих током турбулентних деведесетих.
Предавала је на Факултету политичких наука и Факултету за медије и комуникацију у Београду (фото-журнализам и документарна фотографија).
Прва је жена фотограф члан фото-секције УЛУПУДС-а.
Током своје уметничке каријере учествовала је на бројним колективним и самосталним изложбама у земљи и иностранству. Њени радови налазе се у колекцији Музеја савремене уметности у Београду.